Vožnja biciklom najopasniji način odlaska u školu

Vožnja biciklom najopasniji način odlaska u školu

Ljetni praznici su pri kraju i škola samo što nije počela. Statistički gledano, vožnja biciklom je najopasniji način odlaska djece u školu, stoga je od iznimne važnosti da naučite djecu koji je najsigurniji put do škole te se pobrinete da nose kacigu.

U pogledu sigurnosti vožnja bicikla je najneprikladniji način odlaska u školu. U usporedbi s hodanjem ili odlaskom u školu autobusom, rizik prometne nesreće je pet do sedam puta veći. U Njemačkoj je u razdoblju od 2010. do 2011. udio biciklističkih nesreća s fatalnim posljedicama porastao s 19 na 28 posto svih prometnih nesreća u kojima sudjeluju djeca u dobi od 0 do 14 godina, a u 2013. je taj postotak iznosio 14 posto. Prema statističkim podacima EU-a, u nekim drugim zemljama udio djece koja nastradaju u biciklističkim nesrećama je još i viši. 

Postoji nekoliko razloga zašto je vožnja djece biciklom u školu iznimno rizična. Dinko Tadić, direktor Sektora za motorna vozila u Allianzu razloge vidi u ograničenom rasponu djetetovog vidnog polja, njihovoj relativno niskoj visini, preglednosti prometa između dva parkirana automobila i nemogućnosti procjene brzine drugih sudionika u prometu i slabijoj pažnji.

Vožnja biciklom u školu uvelike se razlikuje od hodanja, jer djeca moraju paziti ne samo pri prelaženju ulica, već moraju znati koristiti i signalizaciju rukom za skretanje udesno ili ulijevo. Štoviše, osnovno poznavanje prometnih znakova je od temeljne važnosti. Kao roditelj trebali biste unaprijed sa svojim djetetom uvježbati najsigurniji put do škole, a to uključuje i ukazivanje djetetu na sve potencijalne opasnosti te učenje djeteta kako dati signal rukom. Ponovite s njima tu rutu nekoliko puta prije početka škole. Ne dajte svojoj djeci da u školu idu biciklom ako pokazuju ikakve znakove nesigurnosti.

Kacige spašavaju živote
U slučaju nesreće kaciga je jedina stvar koja može zaštititi glavu vašeg djeteta. "Vjerojatnost ozljede mozga tijekom biciklističke nesreće dva puta je veća bez kacige, stoga, ne biste trebali nositi kacigu samo tijekom biciklističkih tura, već svaki puta kad se popnete na bicikl," savjetuje Dr. Christoph Lauterwasser, direktor Allianzovog Tehnološkog centra (Allianz Center for Technology Automotive). U više od 40 posto svih sudara bicikala i automobila dolazi do teških ozljeda glave i mozga. Mnoge nesreće ne uključuju ni automobile - oko trećine teških ozljeda ili biciklističkih nesreća s fatalnim ishodom posljedica su različitih vrsta sudara i padova.

Unatoč tome, u Njemačkoj svega 11 posto biciklista nosi kacigu, dok taj postotak u Austriji iznosi 33 posto, a u Švicarskoj 44 posto. Djeca starosti do 10 godina češće nose kacige, no  taj se udio u skupini djece u dobi od 11 do 16 godina drastično mijenja. 

Mnoge zemlje još uvijek nisu regulirale nošenje kaciga. Primjer su Francuska, Indija, Italija, Njemačka, Hong Kong, Švicarska i Ujedinjeno kraljevstvo. U nekim zemljama maloljetnici moraju nositi kacige, primjerice, u mnogim saveznim državama SAD-a, u Južnoj Koreji i Japanu djeca mlađa od 13 godina obvezna su nositi kacige; kao i djeca mlađa od 12 godina u Austriji, te djeca mlađa od 15 godina u Slovačkoj i Sloveniji. Samo nekoliko zemalja, poput Finske, zahtijevaju od svih biciklista da nose kacige.

U Hrvatskoj zakon nalaže obvezno nošenje kaciga za djecu do 16 godina starosti i prilikom prelaska raskrižja, biciklist je dužan sići s bicikla i gurati ga te se ponašati kao pješak, a jedine iznimke ovog pravila su raskrižja na kojima je označena biciklistička staza.

Provjerite bicikle prije vožnje
Prije nego što dopuste svojoj djeci da biciklom idu u školu, roditelji bi bicikle prvo trebali provjeriti ili ih dati stručnjaku na pregled, pogotovo ako bicikli nisu često korišteni tijekom ljetnih mjeseci. Dr. Christoph Lauterwasser navodi nekoliko stvari na koje bi trebalo obratiti pažnju: "Jesu li kočnice ispravne? Radi li svjetlo? Ima li bicikl dovoljno mačjih očiju? Je li visina bicikla primjerena za dijete (prsti bi trebali bez problema dosezati do poda s obje strane bicikla)?"

Još jedan savjet koji Lauterwasser daje roditeljima jest da djeci odjenu jakne jarkih i šarenih boja te da im nabave posebne školske torbe s mačjim očima ili moderne reflektirajuće prsluke koji olakšavaju vozačima da uoče dijete u prometu. Budući da će mnogi mališani u ponedjeljak po prvi puta krenuti u školske klupe, vozači bi trebali biti posebno oprezni oko škola i u vrijeme kada djeca idu ili se vraćaju iz njih; a to je nešto na što bi i roditelji koji često u žurbi dovoze svoju djecu u školu trebali obratiti pozornost.