Okrugli stol Banke e-Trgovina: Kupnja putem interneta godinama na istoj razini

Uz dobru organizaciju i logistiku, poduzetnicima prodaja preko interneta nudi niz prednosti poput nižih troškova poslovanja i veće prihode, moglo se čuti tijekom okruglog stola magazina Banka o e-trgovini.

Udio hrvatskih ispitanika koji kupuju putem interneta već je nekoliko godina na istoj razini, pokazalo je istraživanje MasterIndex, koje kartičarska kuća MasterCard provodi dva puta godišnje u Hrvatskoj.

Najpopularnije kategorije su odjeća i elektronički proizvodi, a najviše volimo plaćati karticama (kreditnim i s odgodom plaćanja) te PayPalom, koji koriste oni do 29 godina starosti. Raste zanimanje za mogućnost korištenja debitnih kartica u tu svrhu, istaknula je Aleksandra Babić, direktorica marketinga za srednju i istočnu Europu MasterCarda Europe tijekom okruglog stola o e-trgovini: Postrecesijski boom, održanog 10. listopada u Novinarskom domu u Zagrebu.

Prema podacima iz istog istraživanja, strane trgovine još uvijek su popularnije od domaćih, a stranice za grupnu kupovinu privlače veliki broj korisnika. Većina ispitanika (63 posto) namjerava češće kupovati online po ulasku u Europsku uniju, zbog uklanjanja carina i mogućnosti dostave u Hrvatsku.

Često se online kupuju medijski sadržaji (knjige, filmovi i glazba), ulaznice za kino, kazalište i koncerte, različit softver (uključujući i igre), kozmetiku i parfeme, avionske karte, igračke i drugu opremu za djecu, frizerske i slične usluge te turističke aranžmane.

Od online kupnje najviše odbija to što se još uvijek ne smatra dovoljno sigurnom, ali i to da hrvatski potrošači vole vidjeti i isprobati ono što kupuju Privlače ih bolje cijene i popusti, besplatna i brza dostava, ali visoko su rangirani i širok izbor proizvoda te jednostavan proces naručivanja, zaključila je Babić.

Trećina Hrvata nikad nije koristila internet, upozorio je Jan Sulik, voditelj službe razvoja

e-poslovanja Ministarstva gospodarstva. Najavio je kako će uvođenje i izdavanje certifikata trgovinama online biti jedan od koraka koje će to Ministarstvo poduzeti kako bi potaklo domaću e-trgovinu.

Uz to, pojačat će edukaciju, postojeću brošuru pretvoriti u priručnik koji će biti online te inicirati niz prijedloga izmjena zakona i pravilnika kako bi se uklonile ili smanjile prepreke.

Po podacima koje je iznio, e-trgovce naviše brine netransparentnost podataka, izostanak jedinstvene regulacije uvjete za obavljanje djelatnosti i one za grupnu kupovinu, problemi s kartičarskim kućama i bankama oko odobravanja transakcija, visoke naknade za plaćanje karticama te parafiskalni nameti.

Kod potrošača problematični su nedostatak povjerenja, mogućnost vraćanja i zamjene robe, način obrade prigovora, sigurnost plaćanja online te manjak znanja i vještina.