4. Susret prijevoznika Hrvatske obrtničke komore

Na 4. Susretu prijevoznika HOK-a predloženo je ukidanje sadašnjih sedam zona rizika obveznog osiguranja vozila i formiranje jedinstvene zone za cijelu RH. Susret je organizirao Ceh prijevoznika HOK-a, pod pokroviteljstvom Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Tema susreta bila je aktualna problematika obrtnika koji se bave prijevozničkom djelatnošću. Između ostaloga, govorilo se o problemu pretovara vozila u cestovnom prometu, odgovornosti i sankcijama; obveznom osiguranju u cestovnom prometu, “Zonama rizika“ i isplati šteta; prijedlogu mjera i postupaka Vladi RH za uspostavu konkurentnosti i ravnopravnog gospodarskog statusa hrvatskih cestovnih prijevoznika pri ulasku u EU.

Raspravljalo se i o preciznijem zakonskom definiranju uvjeta za obavljanje djelatnosti taksi prijevoza, povremenom prijevozu putnika vozilima (8+1), izdavanju knjiga putnih listova i dozvola za povremeni prijevoz putnika na županijskoj razini, oslobađanju malih brodara plaćanja trošarina za pogonsko gorivo i drugim temama.

U svojemu izlaganju O obveznom osiguranju u cestovnom prometu, Emilijo Bajlo, potpredsjednik Ceha prijevoznika HOK-a, govorio je o Zonama rizika i isplati šteta po autoodgovornosti. Hrvatska je podijeljena na 7 zona rizika obveznog osiguranja, koje je utvrdio Hrvatski ured za osiguranje. Na primjerima izračuna plaćanja osiguranja za kamione i sedaste tegljače, premija u prvoj zoni u kojoj su Zagreb i Krapina veća je za 72% u odnosu na 7. zonu. U Sloveniji ne postoje zone rizika i najveća premija niže je od one u Hrvatskoj, tvrdi Bajlo.

Sustav od 7 zona uspostavljen je prije 30 godina i više nije mjerodavan, tim više što prijevoznici djeluju na istom transportnom tržištu, pa oni koji plaćaju višu premiju u nepovoljnijem su poslovnom položaju. To posebice vrijedi za prijevoznike koji imaju međunarodnu licencu za prijevoz i do 270 dana u godini provedu u inozemstvu.

Zatraženo je i mišljenje Agencije za tržišno natjecanje da se očituje glede zona rizika, koja u svojemu odgovoru ističe da je riječ o visoko reguliranom tržištu čije funkcioniranje nadziru Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga i Hrvatski ured za osiguranje.

Govoreći o isplati šteta Emilio Bajlo ističe da osiguravajuća kuća isplaćuje neto iznos, a PDV moraju platiti sami. Bajlo predlaže da se umjesto 7 - formira jedinstvena zona s premijom osiguranja u iznosu 5. ili 6. zone, odnosno da se u iznosu osiguranika pokušamo približiti Sloveniji.

Na njegovo izlaganje osvrnuo se Krešimir Kanižanec, pomoćnik direktora Sektora za osiguranje motornih vozila u Croatia osiguranju, koji je istaknuo da kada se govori o izračunu premije treba to biti osoba iz aktuarske struke te da ne treba iznositi podatke pogotovo kada se ne za kako isti nastaju. Nadalje je pojasnio smisao i svrhu obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti. Također je naglasio da se izračun premije bazira na složenim aktuarskim izračunima, a koji su u pravilu isti kao i prije 30 godina. Kanižanec se također referirao na tvrdnju Bajla da osiguravajuća društva varaju oštećenike za PDV, a koja proizlazi iz nerazumijevanja sustava PDV i situacija kada PDV predstavlja štetu a kada ne.